Školní psycholožka: Zpátky do školy- co čekat a na co se připravit při návratu dětí do školy?
Už před více jak týdnem se škola otevřela pro žáky 9. ročníků. Příští pondělí v ní přivítáme také děti z 1. stupně. Po tak dlouhé době, kdy se děti vzdělávaly doma a byly nuceny se na tuto výjimečnou situaci adaptovat, může být některé z nich návrat do školy obtížný. Doma strávily čas delší, než jsou letní prázdniny, a tak se dá očekávat, že dětem bude trvat si po tak dlouhé době zvyknout na zase jiný režim, navíc pravidla ve škole budou naprosto jiná od těch, která opouštěly v březnu. Očekávejte u dětí
normální reakce v nenormální situaci.
Od dětí můžete očekávat:
-
mnoho otázek souvisejícími nejen s hygienickými opatřeními, která je nutno ve škole dodržovat
-
radost, že jsou opět mezi spolužáky
-
nechuť, že se musí vrátit zpět do pravidelného režimu
-
strach z toho, jestli a jak budou psát písemky, jak se bude známkovat
-
strach, že si nestihnou opravit známky do konce roku
-
úlevu, že některé jejich prohřešky mohou být zapomenuty
-
nejistotu, jak to se školou dál bude – zejména úzkostlivější děti, které mají rady věci pod kontrolou
-
únava z dlouhotrvající blízkosti v rodině
-
stres z odchodu z domova, ve kterém jim bylo dobře a bezpečno
-
obavy z toho, jak bude ve škole vnímáno to, jakým způsobem se zapojovaly do výuky v době izolace
- děti po dlouhé době přijdou mezi vrstevníky do takto velké skupiny a pro řadu z nich to může být náročné, děti ve skupině mohou chtít sdílet, vítat se, mohou mít strach o svou
pozici ve třídě, o to, zda jejich kamarádství stále fungují.
- očekávejte, že některé děti jsou v
pohodě a nijak výrazněji se jich celá situace nedotkla, neprožívají ji a mohou být v důsledku toho zmatené z prožívání ostatních.
- Obrňte se
trpělivostí.
-
Jak můžete dětem pomoci?
1)
Nalaďte se na to, že prožívání dětí může být ve velké šíří spektra.
2) Dejte najevo
podporu, svůj vnitřní klid, získejte si důvěru: „Všechno bude dobré a společně to zvládneme“
3) Dejte dětem přiměřeným způsobem dostatek
informací – jak to teď ve škole bude probíhat, co je čeká
(budou se učit v menších skupinkách, nutnost nosit roušku, nebudou moci k sobě chodit příliš blízko, každý bude mít ve škole svoji lavici, budou si muset častěji umývat a desinfikovat ruce...)
4)
Naslouchejte. Je důležité dát dětem možnost mluvit o svých pocitech a myšlenkách – prostor pro sdílení pocitů a myšlenek může zafungovat jako to, co děti potřebuji nejvíce. Pokuste se prožívání vašich dětí nehodnotit. Nejprve vyjádřete pro jejich emoce porozumění, pocity jim nevyvracejte . Teprve poté s nimi můžete hledat případné řešení.
A hlavně: Myslete na sebe!
Tyto dny mohou být výzvou nejen pro vaše děti a učitele, ale samozřejmě také pro vás. Váš komfort a vaše vlastní psychické rozpoložení je něco, co vaše děti přirozeně vycítí a nezřídka do sebe samy absorbují. Vaše osobní pohoda je tedy velmi důležitým prvkem pro zajištění pohody dětí. Proto je vždy tak důležité postarat se o svou duševní pohodu. Udělejte pro sebe něco příjemného. Nezapomínejte na odpočinek.
V příštích dnech můžete děti naučit něco, co je v životě velmi důležité. Naučit je zacházet s novou, možná také nejistou situací. Jít krok po kroku.
Nebagatelizovat, a nezlehčovat, ale současně nepodléhat panice. Dát prostor porozumět pocitům a zároveň se držet v realitě.
Přeji vám pevnou půdu pod nohama a potřebný nadhled...
Vaše Pavla Tomancová
psycholožka školy
Archiv novinek >