Povinně doma: Jak zůstat v pohodě a udržet si zdravý rozum?


Poslední dny jsou pro mnoho z vás jistě velmi vyčerpávající.  Ze dne na den museli lidé doslova obrátit své životy naruby a přizpůsobit se nové, náročné situaci. Veřejný a společenský život se prakticky zastavil, školy i obchody se zavřely, a i my se máme co nejvíce zdržovat doma. Rodiče se snaží v koordinaci se svými příbuznými a zaměstnavatelem vymyslet scénář rodinného fungování v této neobvyklé situaci. A pro své děti se nově stávají také učiteli, protože se zavřením škol se výuka právě do prostředí domova. Jsme nuceni omezit kontakt s přáteli a známými. Mnohé naše plány vzaly za své. Museli jsme se zdát se většiny aktivit, které máme rádi, ať už jde o kulturu, sport či setkání u kávy s kamarádkou. A výzvou může být i mnohonásobně více času, který v těchto dnech trávíme se svými nejbližšími doma.  
Zažíváme zkrátka výjimečnou situaci, kterou nemáme s čím srovnat.  Nikdo s ní nemá zkušenosti a nevíme přesně, jak reagovat. Právě toto je obrovským náporem na naši psychickou pohodu. V této souvislosti můžeme zakoušet nepříjemné pocity nejistoty, strachu a beznaděje. Je důležité si uvědomit, že tyto emoce jsou V aktuální situaci naprosto NORMÁLNÍ a není vhodně tyto emoce potlačovat nebo předstírat, že neexistují. O to důležitější je však nezapomínat na psychohygienu a hledat cesty, jak v tomto náročném období vnést do našich dní trošku více klidu a pohody.
Způsobů, jak na to, je více. Stačí si vybrat!

 

1)    PEČUJTE O SEBE
Nemožnost vypořádat se se stresem tak, jak jsme zvyklí (cvičení, sauna, kultura). Vytržení z běžného života je náročná a vyžaduje osvojení si nových tzv. copingových strategií. Snažte se i v neobvyklých podmínkách zachovat si pravidelný režim, zdravě jíst a hýbat se. Pomůžete tak také své celkové psychické svěžesti

2)    DĚLEJTE TO, NA CO JINDY NENÍ ČAS
Kdy jindy si najít čas na rozečtenou knihu, sázení bylinek, společný filmový večer nebo deskové hry, na které se pro nedostatek času práší na polici? Možná právě teď, když doma trávíme více času než obvykle, nám tyto činnosti mohou pomoci vytvořit dobrou atmosféru.

3)    ZŮSTAŇTE V KONTAKTU
Být doma neznamená být úplně izolován od ostatních. Využijte možností, které dnes máme a buďte s ostatními v kontaktu přes telefon, WhatsApp či Facebook. Pomozte dětem objevit svět videokonferencí. Mohou se tak méně cítit osaměle, ale zároveň také například se spolužáky řešit úkoly do školy.

4)    BUĎTE OSTATNÍM OPOROU
Rozhlédněte se po svém okolí. Možná si všimnete někoho, kdo v těchto dnech potřebuje pomoci. Starší lidé jsou nejzranitelnější skupinou a sociální izolace, která může být podpořena pocity strachu, je pro ně devastující. Napište jim zprávu, zavolejte jim. Pomozte seniorům ve vašem okolí s nákupem, s venčením psa nebo s nimi alespoň prohoďte pár povzbudivých slov. Rodinám s malými dětmi můžete nabídnout hlídání.  Ukažte lidem, že v této situaci nejsou sami.

Mnohé výzkumy ukazují, že nepříznivé události mohou být spouštěčem pozitivních změn. Jakkoli zátěžové okolnosti mohou odstartovat nejen změny ve společnosti, ale stát se výzvou také k OSOBNÍMU RŮSTU. Zkuste se na tyto dny podívat jako na příležitost. Příležitost zastavit se, zamyslet se nad tím, co je pro vás skutečně důležité a udělat pro sebe i ostatní něco dobrého.

V případě potřeby mohou jak rodiče, tak žáci  kontaktovat  školní psycholožku přes e-mail tomancova@zskriby.cz nebo na tel. 734 440 027.

S přáním co nejhladších následujících dní,

                                                                                                                   Pavla Tomancová, psycholožka školy

 

Archiv novinek >